Operatív szervezetfejlesztés („Rendrakás”)

Milyen problémát céloz meg a RENDRAKÁS?

A legtöbb cég előbb-utóbb megtapasztalja, hogy az üzleti sikerek által generált jelentős árbevétel emelkedés után a gépezetben néhány fogaskerék elkezd csikorogni. Ez igaz a kis-közepes vállalatokra és a nagyvállalatokra egyaránt. Tapasztalatunk szerint a legfőbb ok ilyenkor az, hogy az operáció, illetve a támogató területek nem tudják követni a fejlődésben az üzlet növekedését. Ilyenkor tipikus jelenségek, hogy:

  • egyre több munka hárul a felső vezetőkre,
  • nem mindig tiszta, hogy kinek mi a feladata,
  • nem mindig működnek a megszokott szabályok, pontosítani és/vagy dokumentálni kellene a szabályokat,
  • nem világos, hogy mit kezeljünk projektként,
  • sok projekt nem zárul időben, vagy nem sikeres,
  • a teljes szervezet és az egyes területek teljesítményének mérése nem megoldott.

Az operatív szervezetfejlesztés („RENDRAKÁS”) ezekre a kérdésekre segít megtalálni a választ. Meggyőződésünk, hogy ha az operáció nincs „rendbe rakva” egy cégnél, az előbb-utóbb gátja lesz a további növekedésnek.

Hogy néz ki a szervezetfejlesztési folyamat?

A folyamat elején a vezetősséggel a szervezeti hatékonyság javulását hozó alapvető kereteket dolgozzuk ki. Ez általában fél vagy egy nap, a cég méretétől függően. Ennek a folyamatnak a vége egy profi szervezeti ábra, valamint világos, egyszerű és átfogó munkaköri leírások. Ezután következnek a fejlesztés opcionális elemei: a folyamatfejlesztési és dokumentációs rész, a projekt szemléletet kialakító / erősítő képzés, a mérőszámok fejlesztése.

A folyamatfejlesztési és dokumentációs fázisban gyakorlatias módszertant adunk, és még a szükséges formanyomtatványokat is készen kapják a vállalatok.

A projektszemléleti tréning szintén gyakorlatias. Nemcsak bárki által elsajátítható, egyszerű módszertant ad, hanem az ehhez szükséges dokumentumokat is.

A mérőszámokat közösen dolgozzuk ki a vállalattal, tapasztalatot osztunk meg, bemutatjuk a legtöbbször alkalmazott mutatókat.

A megközelítésünk fő építőkövei:

Wavrik Gábor segít rendet rakni.

A „RENDRAKÁS”-ban Wavrik Gábor tanácsadó partnerünk segít az ügyfeleknek. Gábor közel 20 éves vállalati felsővezetői karrier után 3 éve foglalkozik teljes állásban tanácsadással, szervezetfejlesztéssel, tréningekkel, coachinggal. Pályája során tucatnyi alkalommal épített fel nulláról szervezeteket, vagy rakott rendet szétzilált operációkban a területek vezetőjeként. Ezek közül egy-két példa:

  • Az ország első kártyakibocsájtó bankjánál a 130 fős operációs terület vezetőjeként válságmenedzsment, majd rendrakás.
  • Az ország legnagyobb vállalati bankjánál a 200 fős operáció vezetőjeként a terület konszolidálása és nemzetközi színvonalra fejlesztése.
  • Kontinentális Európa legnagyobb treasury operációjának felépítése Budapesten nulláról (55 fős treasury).

Referencia

Gábor gyakorlatias tanácsokkal és tréningekkel fejlesztette működési hatékonyságunkat. A kiindulás a vezetői réteg szervezeti ábrájának, felelősségi köreinek letisztázása volt, ügyelve arra, hogy ne maradjon fontos funkció „gazda” nélkül, úgy, hogy elkerüljük a párhuzamosságokat a feladatok terén. Ezek után kapott a szélesebb vezetőség és a projektesek egy tréninget, ami nemcsak a projekt szemléletről szólt, hanem praktikus módszertant is tanultunk egészen odáig, hogy a dokumentáció hogyan nézzen ki. Az ezzel a két témával töltött rövid idő (kétszer egy nap) nagyon hasznos tudást és egyben fontos lökést is adott a szervezetnek, hogy elinduljunk a megfelelő irányba és gördülékenyebben, súrlódás-mentesebben és kevesebb időveszteséggel végezhessük a kifejezetten komplex tevékenységünket.”

(Mészáros Antónia, UNICEF Hungary, ügyvezető igazgató)

A vezetői csapatunk elvonulásának első napjára hívtuk el Gábort. A csapat együttműködésének egyik fejlesztési lehetősége volt a felelősségi körök finomra hangolása. Ezt az egy napos workshop-ot vezette Gábor egy olyan módszertannal, ami nagyon gyakorlatias, és energizálta is a csapatot. A nap végére elő is állt egy olyan feladatkör leosztás, ami hatékonyabb struktúrát teremtett. Többször voltunk már ilyen jellegű vezetői elvonulásokon. Volt olyan, hogy külső segítséget is kértünk, de soha ez előtt nem haladtunk ennyire gyorsan, és ami a legfontosabb, mindenki eredményesnek értékelte a napot. Gábor meglátásai, sokéves gyakorló vezetői tapasztalata, a “külső objektív szem” pont azt tette hozzá a csapathoz, amire szükségünk volt!

(Molnár Szabolcs, Eurojet, ügyvezető igazgató-tulajdonos)

Magyar